Ποια είναι τα 8 πράγματα που δεν θα έπρεπε να διδάσκουμε στα παιδιά μας? Μέρος 4 ο

Στα προηγούμενα άρθρα ασχοληθήκαμε με τις τρεις λανθασμένες πεποιθήσεις ζωής που μεταλαμπαδεύουμε στα παιδιά μας, ασυνείδητα συνήθως χωρίς να το καταλαβαίνουμε.

Σήμερα θα εξετάσουμε την τέταρτη λανθασμένη πεποίθηση ζωής.

«Αν δεν βγάλεις καλούς βαθμούς στο σχολείο, δεν θα προκόψεις στη ζωή σου!»
«Πάλι έγραψες κάτω από την βάση! Θέλεις να γίνεις ντελιβεράς?».  Όταν τα παιδιά τα θαλασσώνουν στα διαγωνίσματα, στις εξετάσεις ή παραμελούν τα μαθήματά
τους, οι γονείς θεωρούν πολλές φορές, ότι ο μοναδικός τρόπος για να τα ταρακουνήσουν, είναι να προφητεύουν ένα σκοτεινό επαγγελματικό μέλλον.

Βεβαίως είναι ευχάριστο και καθησυχαστικό να βγάζουν τα παιδιά μας καλούς βαθμούς, μερικές φορές περισσότερο για εμάς παρά για εκείνα…
Και η ενθάρρυνση προς την κατεύθυνση της επιμέλεια είναι φυσικά ωραία πράγμα. Χρειάζεται όμως να είμαστε προσεκτικοί!

Είναι πολύ εύκολο να καταστήσουμε τα παιδιά μας βαθμοθήρες με μοναδικό προσανατολισμό την απόδοση. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να γίνει σύγχυση
της καλής βαθμολογίας με την επιτυχία και την ευτυχία, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλη απογοήτευση αργότερα.

Πώς θα νοιώσει άραγε αυτό το παιδί αν δεν μπει στην σχολή της επιλογής του ή αν δεν προσληφθεί στην δουλειά των ονείρων του?
Ας θυμηθούμε τα δράματα που εξελίσσονται κάθε καλοκαίρι μετά την ανακοίνωση των βάσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Η ζωή δεν είναι πάντα δίκαιη, ιδιαίτερα όταν
έχουμε επενδύσει υπερβολικά και έχουμε κοπιάσει σκληρά για τους καλούς βαθμούς και αυτοί δεν αποφέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Ο άνθρωπος που είναι αποκλειστικά προσανατολισμένος προς την επιτυχία, μπορεί πολύ εύκολα να κατηγορήσει τον εαυτό του ή τις ικανότητές του, αν κάτι δεν του
έλθει όπως το έχει φανταστεί! Όταν π.χ. επιλεχθεί ένας άλλος για την δουλειά των ονείρων του, η πρώτη σκέψη που θα του έρθει θα είναι κάποιο είδος αυτομομφής,  ότι κάτι δεν πάει καλά με αυτόν και όχι ότι ο άλλος υποψήφιος μπορεί απλώς να ήταν πιο κατάλληλος για την θέση αυτή!

Ποια θα ήταν η ενδεδειγμένη εναλλακτική πρόταση?

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η μόρφωση αποτελεί αξιόλογο αγαθό! Μπορεί να ανοίξει πολλές «πόρτες» και να δώσει τη δυνατότητα να γίνουμε κοινωνοί
εμπειριών ανεκτίμητης αξίας.
Όντως, είναι σημαντικό να διδάξουμε στα παιδιά μας ότι
πρέπει να κοπιάσουνε πολύ για να κατακτήσουν τη γνώση, μιας κα ι« τα καλά κόποις κτώνται»,όπως λέγανε και οι παππούδες μας. Ας μην συγχέουμε όμως την γνώση με
τους καλούς βαθμούς! Πολύ περισσότερο πρέπει να  Ας θυμηθούμε μερικούς από τους μεγαλύτερους επιστήμονες και διδάξουμε στα παιδιά μας να εκτιμούν την γνώση και τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τις δυνατότητες που
απορρέουν από αυτήν παρά τους καλούς βαθμούς, που ούτως ή άλλως είναι πρόσκαιροι!

Εξάλλου οι χαμηλότεροι βαθμοί στο σχολείο, δεν αποτελούν δείκτες χαμηλότερης ευφυΐας! εφευρέτες των προηγούμενων αιώνων!
Ο Howard Gardner, καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Harvard, στο βιβλίο του«Frames of Mind» διατύπωσε τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης, σύμφωνα με την οποία η νοημοσύνη κάθε ανθρώπου χωρίζεται σε εννιά (τουλάχιστον) τομείς, οι οποίοι εδράζονται σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου και είναι οι:

1) Λεκτική / γλωσσική νοημοσύνη
2) Λογικό-μαθηματική νοημοσύνη
3) Σωματική-κιναισθητική νοημοσύνη
4) Μουσική νοημοσύνη
5) Διαπροσωπική νοημοσύνη
6) Ενδοπροσωπική νοημοσύνη
7) Χωρική νοημοσύνη
8) Υπαρξιακή νοημοσύνη
9) Φυσιοκρατική νοημοσύνη

Τα γνωστά τεστ νοημοσύνης μετράνε μόνο την λογική ευφυΐα και εξαιρούν όλες τις υπόλοιπες μορφές, στις οποίες όμως θα μπορούσε να είναι ευφυΐα τα δικά μας παιδιά!

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Αναστασία Τσελεκίδου
Ψυχοθεραπεύτρια-Εκπαιδευτικός
Βρίσκεται μαζί με τους συνεργάτες της στο:
Παγκράτι, Καλλιθέα, Παλαιό Φάληρο, Ψυχικό
FB : ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΤΣΕΛΕΚΙΔΟΥ
e-mail: atselekidou@yahoo.gr