Δείπνο» στο Orient Express

Το ανακατασκευασμένο όχημα-εστιατόριο του ελληνικού κλάδου Simplon-Orient Express παρουσιάστηκε στη ΔΕΘ

Εντονο άρωμα μυστηρίου, πολλή ιστορία και ολίγη γεύση από Αγκάθα Κρίστι είχαν την τύχη να απολαύσουν όσοι επισκέφθηκαν τον εκθεσιακό χώρο του ΟΣΕ στη ΔΕΘ, όπου εκτέθηκε ένα ιστορικό τρένο. Πρόκειται για το όχημα-εστιατόριο του ελληνικού κλάδου Simplon-Orient Express, το οποίο ανακατασκευάστηκε ύστερα από σχετική απόφαση του ΟΣΕ του 2020. Ενα ιστορικό μνημείο το οποίο διαθέτει ο Οργανισμός και η συζήτηση περί μουσειακής αποκατάστασής του, ώστε να πάρει τη μορφή που είχε το 1963, οπότε και ενσωματώθηκε στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο, ήταν στα σχέδια του ΟΣΕ εδώ και πολλά χρόνια. Στόχος είναι η δρομολόγησή του σε τουριστικές διαδρομές του δικτύου, οι οποίες θα αποπνέουν μια αίσθηση μυστηρίου με έντονη ιστορική χροιά.

Το Simplon-Orient Express δρομολογήθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας το 1920, με διακλάδωση της βασικής διαδρομής Παρίσι – Κωνσταντινούπολη από Βελιγράδι για Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Το συγκεκριμένο όχημα κατασκευάστηκε στην πόλη Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας το 1926 για τη Διεθνή Εταιρεία Κλιναμαξών – Compagnie Internationale des Wagons Lits (CIWL), γνωστή ως «Βαγκόν Λι». Το 1951 ήρθε στην Ελλάδα και εντάχθηκε στον ελληνικό κλάδο του Simplon-Orient Express. Επρόκειτο για όχημα πολυτελές, με τη λειτουργικότητα των χώρων ενός αυτοτελούς εστιατορίου. Το 1963 πέρασε στην ιδιοκτησία των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ) –το εταιρικό σχήμα το οποίο διαδέχθηκε ο ΟΣΕ–, οι οποίοι το δρομολόγησαν στις διεθνείς αμαξοστοιχίες Acropolis Express, Athens Express και Hellas Express, αλλά και σε αμαξοστοιχίες του εσωτερικού, μέχρι το 1998, οπότε και αποσύρθηκε.

Την παρουσίαση του ιστορικού οχήματος στη φετινή ΔΕΘ συνόδευε έκθεση τεκμηρίων του Ιστορικού Αρχείου ΟΣΕ στο εσωτερικό του βαγονιού, με τίτλο «Σύντομο οδοιπορικό στον ελληνικό σιδηρόδρομο 1916-1970», ξεκινώντας από τη δημιουργία του εθνικού δικτύου και την είσοδο των διεθνών αμαξοστοιχιών και του Simplon-Orient Express στην Ελλάδα. Η ανακατασκευή του βαγονιού ήταν ιδιαίτερα σύνθετη και απαιτήθηκαν πολλές ειδικότητες τεχνιτών για την ολοκλήρωση του έργου. Εκατοντάδες μπρούτζινα εξαρτήματα, εσωτερικά και εξωτερικά, καθώς και οι ξύλινες επιφάνειες στον μπουφέ είχαν καλυφθεί από αρκετές στρώσεις μπογιάς, η οποία αφαιρέθηκε. Τα εξαρτήματα αυτά αποσυναρμολογήθηκαν, καθαρίστηκαν, λουστραρίστηκαν, επισκευάστηκαν όπου ήταν δυνατόν, ενώ ορισμένα αντικαταστάθηκαν από νέα εξαρτήματα, κατασκευασμένα από απλούστερα υλικά.

Εξωτερικά, έγινε αντικατάσταση ορισμένων υαλοπινάκων, τρίψιμο του κιβωτίου του αμαξώματος, καθαρισμός και βαφή των καπνοδόχων και εξαεριστήρων της στέγης, αντικατάσταση φθαρμένων ελασμάτων και των ελαστικών σωλήνων και γεφυρών επικοινωνίας, βαφή του πλαισίου και των υποδαπέδιων μηχανισμών, ευθυγραμμίσεις και επιθεώρηση των οργάνων κρούσης, έλξης και ζεύξης. Εσωτερικά, αντικαταστάθηκαν οι χαμηλές ξύλινες επενδύσεις του χώρου των επιβατών καθώς και φθαρμένες επιφάνειες πάγκων και ραφιών. Αντικαταστάθηκαν οι επενδύσεις των καθισμάτων από βελούδινες, κατασκευάστηκαν νέα τραπέζια με μαρκετερί, τοποθετήθηκαν νέοι μουσαμάδες στο δάπεδο, αφού αντικαταστάθηκαν φθαρμένα ελάσματα στον χώρο του μαγειρείου και λουστραρίστηκαν όλες οι ξύλινες επιφάνειες. Στη συνέχεια τρίφτηκαν, βάφτηκαν η οροφή και οι εσωτερικές μεταλλικές επιφάνειες, όπως επίσης και ο λέβητας της θέρμανσης.

πηγή kathimerini