Αθήνα: Επιστρέφει ο Δακτύλιος – Πώς εξηγείται η κίνηση στους δρόμους

Με την κίνηση στους δρόμους της Αθήνας να θυμίζει προ-κορωνοϊού εποχές, επιστρέφει στις 25 Οκτωβρίου ο Δακτύλιος ως ένα πρώτο μέτρο αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας στο κέντρο της πρωτεύουσας.

Ωστόσο, η ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση στους δρόμους της Αθήνας που παρατηρείται πιο έντονα τις ώρες αιχμής, τις τελευταίες εβδομάδες, δεν αναμένεται να μειωθεί άμεσα.

Όπως υπογράμμισε ο πρόεδρος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου, η κίνηση έχει επανέλθει στα προ-κορωνοϊού επίπεδα, με τον Σεπτέμβριο να παρουσιάζει αυξημένη κίνηση συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2019. Πρόσθεσε δε, ότι αυξάνονται οι ώρες αιχμής, με τις χρονικές αυτές περιόδους να έχουν ουσιαστικά διευρυνθεί.

Ο κ. Παπαντωνίου, μιλώντας στην ΕΡΤ, επισήμανε ότι το οδικό δίκτυο της Αττικής είναι πεπερασμένο και μέχρι να περατωθούν σημαντικά έργα όπως, λόγου χάρη, ανάπτυξη του δικτύου του μετρό, δεν πρέπει να αναμένουμε μεγάλες αλλαγές.

Ακόμη, τόνισε ότι τα έργα για το μετρό σε συγκεκριμένες περιοχές καθώς και η κακοκαιρία θα προκαλέσουν ακόμα μεγαλύτερη επιδείνωση της κυκλοφορίας στην πόλη.

«Το επόμενο διάστημα θα είναι δυσκολότερα τα πράγματα» προειδοποίησε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι όταν ο καιρός δεν είναι καλός ο πολίτης δεν χρησιμοποιεί τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράςκαι προτιμά να κυκλοφορήσει με το ΙΧ του. Λόγω πανδημίας, είπε, πολλοί επίσης δεν χρησιμοποιούν τα ΜΜΕ, για την ασφαλέστερη μετακίνησή τους.

Τα όρια του Δακτυλίου
Η ισχύς του δακτυλίου ανεστάλη από την άνοιξη του 2020 προκειμένου να επιτραπεί μεγαλύτερη ευελιξία στη χρήση των Ι.Χ. για να αποφεύγεται ο συνωστισμός στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και έκτοτε ανανεωνόταν μαζί με τα υπόλοιπα μέτρα για τον κορωνοϊό.

Το μέτρο αυτό έχει σκοπό τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στο κέντρο της Αθήνας και κατά συνέπεια τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης λόγω των αερίων ρύπων κατά τη λειτουργία των οχημάτων, τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας όσο και στην περιοχή του κέντρου της.

Σύμφωνα με το μέτρο του μικρού δακτυλίου, από Δευτέρα έως και Παρασκευή επιτρέπεται εντός των ορίων του μόνο η εκ περιτροπής κυκλοφορία των επιβατηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης και των φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους, ως εξής:

Τις άρτιες (ζυγές) ημερομηνίες κυκλοφορούν τα επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και τα φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, που ο αριθμός κυκλοφορίας τους τελειώνει σε 0, 2, 4, 6 και 8 (δηλαδή σε ζυγό αριθμό).
Τις περιττές (μονές) ημερομηνίες κυκλοφορούν τα επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και τα φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, που ο αριθμός κυκλοφορίας τους τελειώνει σε 1, 3, 5, 7 και 9 (δηλαδή σε μονό αριθμό).
Όρια εφαρμογής του μικρού δακτυλίου είναι οι εξής λεωφόροι και οδοί:

Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλατεία Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Αλεξάνδρας.

Τα όρια του μικρού δακτυλίου σημειώνονται με ειδικές πινακίδες με την ένδειξη «Δ» σε κίτρινο φόντο, οι οποίες βρίσκονται σε κάθε εισερχόμενο δρόμο στο δακτύλιο.

Το μέτρο του δακτυλίου συνήθως αρχίζει να ισχύει κάθε έτος κατά τους μήνες Σεπτέμβριο με Οκτώβριο και διακόπτεται κατά το μήνα Ιούλιο του επόμενου έτους.

Το μέτρο δεν ισχύει τα Σαββατοκύριακα, τις επίσημες αργίες και τις ημέρες που πραγματοποιείται απεργία των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Την επιστροφή του Δακτυλίου ζητούσε και ο Μπακογιάννης
Την επαναφορά του δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας είχε ζητήσει προ ημερών ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης:

«Είναι ένα αναγκαίο μέτρο για την αποσυμφόρηση των κεντρικών οδικών αξόνων, αλλά είναι και ζωτικής σημασίας για το κέντρο της πόλης, αφού η ενεργοποίησή του θα συμβάλει στην αποκατάσταση της ομαλότητας στους δρόμους της πόλης, στον περιορισμό των ατμοσφαιρικών ρύπων, του θορύβου και γενικότερα της όχλησης. Ο “πράσινος” δακτύλιος δεν είναι περιοριστικό μέτρο, αν το δούμε σε όλη τη διάστασή του. Είναι ένα μέτρο “ελευθερίας” για τους ανθρώπους που ζουν, εργάζονται, μετακινούνται με τα μέσα μεταφοράς, τα ποδήλατα ή απλώς περπατούν στους δρόμους της πόλης.

Η Αθήνα λειτουργεί με βάση την περιβαλλοντική προστασία του κέντρου της, όπως έχει εμπεδωθεί τα τελευταία 40 χρόνια. Ο δακτύλιος υιοθετήθηκε τη δεκαετία του ’80, είναι ένα μοντέλο καλής πρακτικής που ακολούθησαν πολλές άλλες πόλεις στο εξωτερικό και αποτελεί μέρος της καθημερινότητας για πολλές γενιές Αθηναίων. Και ας μην παραβλέψουμε το γεγονός ότι ο “πράσινος” δακτύλιος αποτελεί ένα μικρό “όπλο” απέναντι στην κλιματική κρίση»

Υπενθυμίζεται ότι η ισχύς του δακτυλίου ανεστάλη από την άνοιξη του 2020 προκειμένου να επιτραπεί μεγαλύτερη ευελιξία στη χρήση των Ι.Χ. για να αποφεύγεται ο συνωστισμός στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Η αναστολή έκτοτε ανανεώνεται μαζί με τα υπόλοιπα μέτρα για τον κορωνοϊό.

πηγή cnn.gr