Ναυπηγεία Ελευσίνας: Η συμφωνία εξυγίανσης και το σενάριο για είσοδο νέου παίκτη

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας στα αρμόδια δικαστήρια, μετά την παράταση που έλαβε η ONEX.

Αυτό το διάστημα συλλέγονται τα απαραίτητα στοιχεία, υπό την εποπτεία της EY – η οποία διενήργησε τον οικονομοτεχνικό έλεγχο – όπως ο ισολογισμός, ο πίνακας των πιστωτών και άλλα, προκειμένου να δομηθεί ο φάκελος της εξυγίανσης.

Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό πλάνο προέβλεπε κατάθεση του φακέλου μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου και σε διαφορετική περίπτωση οι μετοχές που κατέχει η ONEX, βάσει των συμφωνητικών μεταβίβασης, με τα οποία έλαβε τον έλεγχο της “Νεώριον Συμμετοχών”, θα επέστρεφαν στους προηγούμενους κατόχους.

Ωστόσο, όπως αναφέρουν νεότερες πληροφορίες, δόθηκε παράταση για λόγους ανωτέρας βίας που σχετίζονται με την πανδημία, με αποτέλεσμα να μην τίθεται πρόβλημα επιστροφής των μετοχών και να προχωρούν τα διαδικαστικά για την αίτηση εξυγίανσης.

Από το περιβάλλον της Ελευσίνας διαρρέεται ότι οι πιστωτές έχουν συμφωνήσει στο προτεινόμενο κούρεμα των υποχρεώσεων, οι οποίες συνολικά ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ.

Όπως έχει πει ο επικεφαλής της ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας στους εργαζόμενους, η εταιρεία θα αναλάβει, με αμερικανική στήριξη, συνολικά 235 εκατ. ευρώ από τα χρέη που επιβαρύνουν τα ναυπηγεία, ενώ έχει δεσμευτεί και για πρόσθετες επενδύσεις 150-200 εκατ. ευρώ τα επόμενα δέκα χρόνια για την αναβάθμιση των υποδομών.

Τα σενάρια
Την ίδια ώρα και με δεδομένο το σχεδιασμό της ONEX για τη δημιουργία δύο τμημάτων εντός του ναυπηγείου, του εμπορικού και του αμυντικού, κυκλοφορούν ορισμένες πληροφορίες περί εμπλοκής ενός νέου στρατηγικού partner που θα συνδράμει στο project της εξυγίανσης.

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες δείχνουν έναν από τους μεγαλύτερους “παίκτες” της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας, την ιταλική Fincantieri Group.

Η εν λόγω εταιρεία έχει αναπτύξει, εκτός των άλλων, ισχυρή συνεργασία με τις ΗΠΑ, καθώς η θυγατρική της έχει αναλάβει την κατασκευή πλοίων για το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό, ενώ είναι δραστήρια και στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων.

Η συνεργασία με τις ΗΠΑ είναι κομβική, καθώς οι Αμερικάνοι φαίνεται πως εξακολουθούν να στηρίζουν την εξυγίανση της Ελευσίνας, παρά την ελληνογαλλική συμφωνία για τις φρεγάτες.

“Δεν έχουμε κάποιο σχόλιο” απάντησε εκπρόσωπος του ιταλικού κολοσσού σε σχετικό ερώτημα του Capital.gr, αφήνοντας, έτσι, ανοιχτό το ενδεχόμενο συμμετοχής.

Ωστόσο, δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη ποιος θα είναι ο ρόλος ενός νέου partner, εάν τελικά ευοδωθεί μία συνεργασία. Το πιο πιθανό σενάριο είναι η ανάληψη ενός εκ των δύο τμημάτων.

Στον αμυντικό τομέα, μπορεί το ελληνογαλλικό deal να απέκλεισε τα εγχώρια ναυπηγεία από τις φρεγάτες, αλλά υπάρχουν και οι κορβέτες και δεν έχουν “σβήσει” οι ελπίδες για κατασκευή στη χώρα μας.

Πάντως μιλώντας στο περιθώριο του πρόσφατου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ύδρας, ο κ. Ξενοκώστας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις προοπτικές που ανοίγονται μέσω των κατασκευών/επισκευών εμπορικού χαρακτήρα.

“Εμείς εστιάζουμε εξόχως στον εμπορικό τομέα. Ένας από τους κύριους λόγους που αποφασίσαμε την εμπλοκή μας στην Ελευσίνα είναι το γεγονός ότι για κάθε πλοίο που κλείνουμε στη Σύρο, είμαστε αναγκασμένοι να απορρίψουμε επτά πλοία. Επομένως, μόνο από το overflow του Νεωρίου, το εμπορικό τμήμα της Ελευσίνας είναι πλήρως καλυμμένο για τα επόμενα χρόνια” είχε πει, δίνοντας, παράλληλα, έμφαση και στην έρευνα και ανάπτυξη για νέες τεχνολογίες.

Σημειώνεται, τέλος, ότι από την κυβέρνηση τηρείται “σιγή ασυρμάτου” για την Ελευσίνα, με το υπουργείο Ανάπτυξης να προβαίνει σε μία λακωνική ανακοίνωση πριν από λίγες εβδομάδες, στην οποία διαβεβαίωνε ότι “το σχέδιο εξυγίανσης προχωράει κανονικά”

πηγή capital