Τα F-16 Block 30 απέδειξαν ότι δεν είναι για πέταμα… Γερόλυκοι σε δράση

Με μεγαλύτερη εμπειρία, νέα ερεθίσματα και αεροπορικές γνώσεις διαλειτουργικότητας, οι «κεραυνοί» της 330 Μοίρας με τους «γερόλυκους» των F-16, τα Block 30 επέστρεψαν πριν λίγες ημέρες από το Albacete της Ισπανίας.

Εκεί έλαβαν μέρος στην 4η εκπαιδευτική σειρά αέρος για το 2021, στο γνωστό σχολείο του TLP (Tactical Leadership Programme), στο οποίο οι ίδιοι οι ιπτάμενοι αξιολογούνται και βαθμολογούνται από τους συναδέλφους τους με τους οποίους πετάνε φτερό με φτερό. Ωστόσο μπορεί τα Block 30 να είναι η «παλιοσειρά» των F-16, αλλά σίγουρα αυτά τα μαχητικά που δίνουν κάθε μέρα τον δικό τους αγώνα, δεν είναι ακόμα για παλιοσίδερα…

Στην αεροπορική βάση Los LIanos, που φιλοξενεί το σχολείο, ο πιο παλιός αλλά ιδιαίτερα αξιοπιστία τύπος των Ελληνικών F-16, όπως λένε από το Επιτελείο, έδωσε ηχηρό παρόν.
Στο TLP δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο το αεροσκάφος, αλλά το μυαλό και το χέρια του αεροπόρου που το κατευθύνει στις αποστολές που του αναθέτουν οι εκπαιδευτές.
Τα Ελληνικά «γεράκια» της 330 σύμφωνα με πληροφορίες, απέσπασαν τα πιο ευμενή σχόλια από τους εκπαιδευτές αλλά και τους συναδέλφους τους των άλλων αποστολών που έλαβαν μέρος στην 4η σειρά του 2021.

Επιχειρησιακή ετοιμότητα, ακαδημαϊκή κατάρτιση, επαγγελματισμός. Αυτό είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο κινούνται αεροπόροι και μηχανικοί της Πολεμικής αεροπορίας στην βάση Los LIanos και είναι στοιχεία που καθορίζουν την καθημερινότητα εντός των πολεμικών μοιρών, όσο και στις αποστολές στο εξωτερικό.

Το ίδιο τρίπτυχο ήταν εκείνο που ξεχώρισε και στην Ισραηλινή «Blue Flag», από τα «γεράκια» της 336 Μοίρας Όλυμπος, στα οποία μπορεί να προστεθεί και το κοινό ανορθόδοξο πνεύμα που έχουν αναπτύξει εδώ και χρόνια η Ισραηλινή και η Ελληνική Αεροπορία. Για το TLP στο Albacete της Ισπανίας μεταστάθμευσαν τέσσερα μαχητικά F-16 Block 30, ιπτάμενοι και τεχνικό προσωπικό της 330 Μοίρας «Κεραυνός».

Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης οι Μοίρες ανέλαβαν αποστολές σύμφωνες με την αποστολή τους τόσο σε Εθνικό όσο και σε Νατοϊκό πλαίσιο, με σκοπό την εξοικείωση και τη συνεργασία όλου του προσωπικού, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις διαδικασίες του ΝΑΤΟ.

Και μπορεί να μην είχαμε και φέτος Έλληνα «Best Warrior» (σ.σ. σίγουρα δεν είναι εύκολη η διαγωνιστική διαδικασία ενώ είναι βέβαιο πως δεν μπορεί κάθε χρόνο την πρωτιά να την έχει Έλληνας όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια), όμως είναι βέβαιο πως αυτό το σχολείο μόνο οφέλη μπορεί να δώσει στους μετέχοντες καθώς εκεί τα «γεράκια» της 330 είδαν πολλά μαχητικά είτε ίδιας ηλικίας με τα δικά τους Block 30, είτε πολύ νεότερα με αυξημένες δυνατότητες που βοηθούν σημαντικά τις δεξιότητες που έχει αναπτύξει ο αεροπόρος.

Στους «Βολιώτες» το βάρος της ΠΑ
Τα F-16 Block 30 & 50 μπορεί να μην λειτουργούν δικτυοκεντρικά, όπως τα νεότερα F-16 του Αράξου, όμως τώρα, αλλά και τα επόμενα χρόνια πρόκειται να σηκώσουν πολύ βαρύ επιχειρησιακό φορτίο.

Ουσιαστικά, όπως λένε πηγές από την Πολεμική Αεροπορία, η 111 Πτέρυγα Μάχης στη Ν. Αγχίαλο, με τους δυο τύπους των αεροσκαφών (Block 30-Block 50) και τις τρεις πολεμικές- ιδιαίτερα έμπειρες- Μοίρες θα βάλουν στις πλάτες τους το μεγαλύτερο μέρος της Ελληνικής αεράμυνας.
Η αναβάθμιση των 83 αεροσκαφών F-16 στο επίπεδο Viper έχει ξεκινήσει, ενώ σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τα επόμενα χρόνια η Πολεμική Αεροπορία θα «χάσει» προσωρινά ακόμη και 25 μαχητικά (Block 52 plus & Block 52 Advanced) ταυτόχρονα από τις Μοίρες, γεγονός που κάνει το αεροπορικό Επιτελείο να θέλει τους ελεύθερους τύπους των αεροσκαφών σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Αυτό σημειώνουν αξιόπιστες πηγές και τονίζουν ότι οι Μοίρες 347 «Περσέας», 431 «Βέλος», 330 «Κεραυνός» πρόκειται να μεταβαίνουν ολοένα και περισσότερο για readiness με αεροσκάφη, ιπταμένους και μηχανικούς επιφυλακής αλλά και να εκπροσωπούν την Ελλάδα, τις Ένοπλες Δυνάμεις και την Πολεμική Αεροπορία σε αεροπορικές συνεργασίες εντός ή και εκτός FIR Αθηνών.
Και αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος που ενισχύει εκείνο που είχαμε γράψει, όπως ακριβώς μας το μετέφεραν αεροπορικές πηγές, ότι οι δυο τύποι μαχητικών του Βόλου, F-16 Block 50 & Block 30 είναι τα λεγόμενα work horse αεροσκάφη που δεν πρέπει να ξεχαστούν, όταν αρχίσουν και επιστρέφουν στις πολεμικές μοίρες τα νέα Viper.

Άλλο 83 κι άλλο 153…
Σήμερα οι δυο τύποι των αεροσκαφών της Μαγνησίας δεν λειτουργούν δικτυοκεντρικά γεγονός που δεν τους επιτρέπει ν’ ανταλλάξουν κρίσιμες πληροφορίες κατά τη διάρκεια μιας αποστολής.

Τα 83 Viper θα έχουν αυτές τις δυνατότητες! αλλά αν αξιοποιηθούν τα περίπου 90 απάρτια των F-16 Block 52 plus & Advanced (σ.σ. αξίας περίπου 160 εκατομμυρίων) στα παλαιότερης γενιάς Block 30 & 50, εκτός του ότι θ’ αξιοποιηθούν- επιτέλους- δεν θα καταλήξουν στον κάλαθο των αχρήστων και ταυτόχρονα η διαλειτουργική ραχοκοκαλιά του στόλου των αεροσκαφών θα φτάσει στον αριθμό 153 ο οποίος σίγουρα δεν είναι ίδιος με τον αρχικό των 83!
Άλλωστε η Πολεμική Αεροπορία είναι η πρώτη φορά που έχει στην διάθεσή της 153 ιδίου τύπου- διαφορετικών εκδόσεων- που με σχετικά χαμηλό κόστος δύναται αυτός ο στόλος να ομογενοποιηθεί και να κρατηθεί ζωντανός γι’ ακόμη μια 20ετία.

Και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ήδη το Ελληνικό κράτος έχει δαπανήσει στο παρελθόν δεκάδες εκατομμύρια για δυο δομικές αναβαθμίσεις των F-16 Block 30 και περίπου σαράντα εκατομμύρια δολάρια το 2005 για την αναβάθμιση των κινητήρων F110, αυτών των αεροσκαφών.

Όμως το μέλλον τους μετά από 32 χρόνια διαρκούς δράσης είναι προς το παρόν αβέβαιο αν και Αξιωματικοί από το αεροπορικό επιτελείο σημειώνουν με νόημα ότι όλα θα ξεκαθαρίσουν μόλις μπει στο αυλάκι το θέμα των F-16 Block 50…

πηγή hellasjoumal