Fincantieri: Και η ιταλική εταιρία θα δώσει το παρόν… και ο ΣΕΑ Δρ. Θάνος Ντόκος είχε δίκιο για τις κορβέτες του ΠΝ

Η απάντηση του Δρ. Θάνου Ντόκου, Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας (ΣΕΑ) του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για το ζήτημα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, κατά τη διάρκεια της -υψηλού πολιτικού συμβολισμού, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές- παρουσίας του στη Λοριάν της Γαλλίας, με αφορμή την τελετή απόθεσης τρόπιδας της πρώτης φρεγάτας FDI Belh@rra, προκάλεσε σύγχυση και αντιδράσεις. Το DP κατέγραψε την είδηση, ενώ στη συνέχεια, το ρεπορτάζ κατάφερε να ξεδιαλύνει το “μυστήριο”. Το συμπέρασμα μοιάζει σε πρώτη ανάγνωση “παράλογο”, χωρίς όμως να είναι

Ο Θάνος Ντόκος, απαντώντας σε ερώτηση για το ποιες προτάσεις εξετάζει το Πολεμικό Ναυτικό και η κυβέρνηση που θα δώσει το τελικό πράσινο φως σε κάθε συμφωνία, εξετάζει τις κατατεθειμένες προτάσεις των Γάλλων για τις κορβέτες Gowind και των Ολλανδών για τις Sigma 10514. Αμφότερες εξαιρετικές προτάσεις που σε γενικές γραμμές καλύπτουν τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.

Κατά πληροφορίες, πέραν των Γάλλων και οι Ολλανδοί επιχειρούν να συμμορφωθούν με την εύλογη ελληνική επιθυμία επίτευξης οικονομιών κλίμακος και εξαντλούν τις δυνατότητες επίτευξης ομοιοτυπίας στα οπλικά συστήματα και υποσυστήματα των κορβετών που προτείνουν. Όπως όμως όλα δείχνουν, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, δεν θα είναι μόνοι υποψήφιοι.

Παρότι σε αντίθεση με τις διαρροές που είχαν υπάρξει και τους δημοσιογραφικούς ψιθύρους που είχε καταγράψει σε δημοσιεύματα και το DP, φαίνεται πως οι Ιταλοί της Fincantieri δεν έχουν καταθέσει επισήμως πρόταση. Για σειρά λόγων που σχετίζονται με τα… politics και την τακτική χωρών και υποψηφίων προμηθευτών πίσω από κάθε πρόγραμμα.

Αυτό λοιπόν που προκύπτει από το ρεπορτάζ, είναι ότι η ιταλική πρόταση αναμένεται την ερχόμενη εβδομάδα και θα περιλαμβάνει τη ναυπήγηση 3+1 κορβετών τύπου “Doha”, η πρώτη σε ναυπηγείο της Fincantieri στην Ιταλία και οι υπόλοιπες τρεις στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Απολύτως ζωντανό φέρεται να είναι και το ενδιαφέρον των Ιταλών για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και η πρώτη θα ναυπηγηθεί στην Ιταλία ώστε να δοθεί χρόνος ανάταξης της λειτουργίας του ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στην πολυπλοκότητα του εγχειρήματος. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ενδιαφέρον για την Ελευσίνα τεκμαίρεται από το ότι η πρόταση των Ιταλών θα αναφέρει δύο ονόματα: “Πρόταση Fincantieri-ONEX“.

Υπογραμμίζεται ασφαλώς, ότι πρόκειται για πληροφορίες οι οποίες δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ως δεδομένες, έως ότου η επικαιρότητα επιβεβαιώσει ή διαψεύσει το ρεπορτάζ. Όπως επίσης “μικρό καλάθι” θα πρέπει να κρατά κανείς απέναντι σε εκ νέου διαρροές περί “ασυναγώνιστης πρότασης“, με βάση πάντα την εμπειρία από εξοπλιστικές συμφωνίες.

Η πρόθεση της ιταλικής πλευράς ασφαλώς θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, με σκοπό να μεγιστοποιήσει τις πιθανότητες επιτυχούς έκβασης της συμμετοχής της στην ελληνική διαγωνιστική διαδικασία (σ.σ. όχι ακριβώς “διαγωνισμό” με την έννοια που προβλέπει το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο για αν είμαστε απολύτως ακριβείς).

Τούτων λεχθέντων, εγείρεται ζήτημα για το αν ήξερε επακριβώς τις εξελίξεις ο Δρ. Θάνος Ντόκος ή όχι. Όπως προκύπτει, ο Έλληνας ΣΕΑ επέλεξε πολύ προσεκτικά τις λέξεις που χρησιμοποίησε απαντώντας στην ερώτηση των καλών συναδέλφων στο γαλλικό ναυπηγείο της Group Naval στην Λοριάν, στις ακτές του Ατλαντικού… Διότι η αναφορά του σε γαλλική και ολλανδική πρόταση, αποτύπωνε απόλυτα την πραγματικότητα, τη χρονική στιγμή υποβολής του ερωτήματος! Κι ας μην βιαστούμε να αναφέρουμε ότι θα μπορούσε να διευκρινίσει περαιτέρω προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης…

Διότι οι εξελίξεις έχουν δυναμικό χαρακτήρα. Εάν στο σημερινό ρεπορτάζ του DP κάτι “στραβώσει” και δεν επαληθευθεί, με την αποτύπωση του νέου ρεπορτάζ και ενδεχομένως άλλων λεπτομερειών του παρασκηνίου, το κόστος είναι από μικρό ως μηδαμινό. Ενώ οι ίδιοι θα “σταυρώναμε” τον κάθε ΣΕΑ μιλώντας πιθανώς για “φιάσκο με τους Ιταλούς”, στην προσπάθεια να “πουλήσουμε” το νέο ρεπορτάζ με θελκτικό δημοσιογραφικά τρόπο. Όταν είσαι φορέας επίσημου αξιώματος πρέπει αν είσαι αυτονόητα πολύ πιο προσεκτικός…

Η παρουσία του Έλληνα Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας από κυβερνητικής πλευράς, όπως ειπώθηκε στην αρχή είχε υψηλό πολιτικό συμβολισμό. (Γεω)πολιτικό για την ακρίβεια, καθώς το συγκεκριμένο κριτήριο έχει όπως έχει παραδεχθεί η κυβέρνηση ειδική “στάθμιση” στην τελική απόφαση. Αρκεί να υπενθυμίσει κανείς το πρόσφατο ιταλογαλλικό σύμφωνο που έχει δυναμική να αλλάξει την Ευρώπη και όχι μόνο για να φανεί ότι οι ισορροπίες στη Μεσόγειο βρίσκονται σε μια περίοδο επανακαθορισμού.

Είναι και η κοινοπραξία NAVIRIS ανάμεσα στη γαλλική Group Naval (Gowind) και την ιταλική Fincantieri (Doha) με αντικείμενο την “ευρωκορβέτα” στην οποία συμμετέχει και η χώρα μας, για αν αποδείξει ότι οι γεωπολιτικές διεργασίες στον ευρωπαϊκό Νότο αφορούν πολλά περισσότερα από ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα για την ελληνική πλευρά. Και ίσως να θέτουν για μια ακόμη φορά σε μειονεκτική θέση τους εξαιρετικούς -ναυπηγικά και ως συνεργάτες του Πολεμικού Ναυτικού- Ολλανδούς, τα πλοία των οποίων έβγαλαν τον ελληνικό Στόλο για δεκαετίες.

Καταληκτικά, επειδή η αμοιβαία επωφελής ναυτική σχέση Ελλάδας-Ολλανδίας πρέπει να συνεχιστεί, η ολλανδική κυβέρνηση ίσως πρέπει αν επιδείξει άλλα επίπεδα ευελιξίας στην υπόθεση της απόκτησης από την Ελλάδα των μεταχειρισμένων φρεγατών “M”. Εάν η πρότασή τους για τις Sigma 10514 δεν συμπεριλαμβάνουν και κάτι για τις “M”. Διότι ποτέ δεν ξέρεις πως τα φέρνει η γεωπολιτική συγκυρία. Εάν κάποιος είναι όμως παρόν, θα έχει άλλες πιθανότητες επιτυχούς εκμετάλλευσης της εκάστοτε συγκυρίας.

πηγή  defence-point