Ζωγραφίζοντας το Ρεμπέτικο χθες και σήμερα – Φωτογραφίες

Έργα σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών από προηγούμενες δεκαετίες και κυρίως σύγχρονες δημιουργίες εμπνευσμένες από το ρεμπέτικο περιλαμβάνει η έκθεση του Δήμου Αθηναίων

Η σχέση της μουσικής με τις εικαστικές τέχνες ήταν ανέκαθεν στενή. Η αποτύπωση σε εικόνες ή μορφές των ρυθμών, των μελωδιών, των στίχων, του συναισθήματος ενός τραγουδιού αποτελεί φαινόμενο διαχρονονικό και παγκόσμιο. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ολόκληρα μουσικά ρεύματα, είδη μουσικής που έγραψαν ιστορία, σφράγισαν την εποχή τους και συνεχίζουν διαχρονικά να εμπνέοουν. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει, αναμφισβήτητα, το Ρεμπέτικο το «μεγάλο νεοελληνικό πολιτιστικό γεγονός», όπως πολύ εύστοχα το έχει χαρακτηρίσει ο σημαντικός συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης, το οποίο αποτελεί τον κεντρικό θεματικό άξονα της έκθεσης που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων, από τις 10 Φεβρουαρίου, σε τρεις διαφορετικούς χώρους, στην Πινακοθήκη του, το Κέντρο Τεχνών και το Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας».

Στην ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση καταγράφεται το εικαστικό αποτύπωμα του ρεμπέτικου έτσι όπως έχει φιλοτεχνηθεί από σπουδαίους καλλιτέχνες σε προηγούμενες δεκαετίες, παρουσιάζεται όμως, κατά κύριο λόγο η επίδραση του μουσικού αυτού φαινομένου στην σύχγρονη δημιουργία και η προσέγγιση του με ματιά σημερινή.

Rebetiko_-_Αλεξανδρος_Ψυχουλης__Αγνωστος_Πιανιστας__2021__ακουαρελα__70x100_εκ__2_
Αλέξανδρος Ψυχούλης, Άγνωστος Πιανίστας, 2021, ακουαρέλα, 70×100 εκ

Έτσι λοιπόν, ανάμεσα στα 125 έργα 50 διαφορετικών καλλιτεχνών που περιλαμβάνει η έκθεση θα δούμε τα αριστουργηματικά ζειμπέκικα του Γιάννη Τσαρούχη, τα υπέροχα χαρακτηρικά του Τάσσου από τα εξώφυλλά των δίσκων της Σωτηρίας Μπέλλου και τα εμπνευσμένα σχέδια του Αλέκου Φασιανού από τα εξώφυλλα των βιβλίων του Ηλία Πετρόπουλου για το ρεμπέτικο τραγούδι, θα μάθουμε όμως κυρίως, τί σημαίνει ρεμπέτικο για έναν σύγχρονο καλλιτέχνη.

Rebetiko_-_Tsaroyxis_-_Zeibekiko
Ένα από τα αριστουργηματικά ζεϊμπέκικα του Γιάννη Τσαρούχη
Rebetiko_-_Fasianos_-_Petropoulos_2
Εξώφυλλο βιβλίου του Ηλία Πετρόπουλου φιλοτεχνημένο από τον Αλέκο Φασιανό

«Στόχος της έκθεσης και της συνοδευτικής έκδοσης είναι να εικονοποιήσουν το ρεμπέτικο και τη μυθολογία του μέσα από μια σύγχρονη οπτική. Πώς ένας σύγχρονος εικαστικός μπορεί να συνδεθεί συναισθηματικά και να αποδώσει μέσα από εικόνες τα ρεμπέτικα τραγούδια» εξηγεί ο επιμελητής της έκθεση αλλά και του συνόλου των δράσεων του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας(ΟΠΑΝΔΑ) του Δήμου Αθηναίων Χριστόφορος Μαρίνος και προσθέτει: «Εκείνο που μας ενδιέφερε κυρίως να εξετάσουμε είναι πώς συνομιλεί με το ρεμπέτικο η σύγχρονη τέχνη, με ποιο τρόπο οι σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες το προσεγγίζουν και το ερμηνεύουν. Γι’ αυτό και τα περισσότερα έργα είναι αναθέσεις και πραγματοποιήθηκαν ειδικά για την έκθεση».

Rebetiko_-_Cacao_Rocks_-_ekthesi
Cacao Rocks, Ρεμπέτικο, 200×150 cm, ακρυλικό σε καμβά, 2021

Ο ίδιος αποκαλύπτει επίσης ότι πολλοί από τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση εξερεύνησαν τις ρίζες τους μέσα από αυτή τη διαδικασία: «Λόγου χάρη, το έργο του Γιάννη Θεοδωρόπουλου αναφέρεται στον Πίκινο, ο οποίος ήταν συγγενής του και μαχαιρώθηκε μπαμπέσικα το 1931 στην οδό Ακάμαντος στο Θησείο. Η Μαρία Τσάγκαρη, από την άλλη, μελέτησε την ιστορία του ρεμπέτη προπάππου της, του βιολιστή Νίκου Συρίγου, του περίφημου «Σαντορινιού» ή «Σαντορινάκη». Η Κατερίνα Ζαχαροπούλου, με το έργο Ο μπουφές της Ρόζας, εξετάζει την περίπτωση της Εσκενάζυ, ανασύροντας προσωπικές οικογενειακές ιστορίες και αναμνήσεις».

Rebetiko_-_Ρενα_Παπασπυρου__Hommage_στον_Γιαννη_Παπαιωαννου__2021__λεπτομερεια
Ρένα Παπασπύρου – Hommage στον Γιάννη Παπαϊωάννου – 2021

Η έκθεση περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο ζωγραφικά έργα ωστόσο εκπροσωπούνται, σε μικρότερο βαθμό, και άλλες τέχνες όπως η χαρακτική, η φωτογραφία, το βιβλίο, η ηχητική εγκατάσταση και η περφόρμανς. Ανάμεσα στα έργα ξεχωρίζουν οι γελειοφγραφίες του ρεμπέτη Κώστα Μπέζου που δραστηριοποιούνταν καλλιτεχνικά με το ψευδώνυμο Α. Κωστής.

Rebetiko_Ανδρεας_Λολης__Αχ__ρε_Γιωργο___2021__μαρμαρο__42x40x86_εκ___26x22x10_εκ
Ανδρέας Λόλης – Αχ ρε Γιώργο (2021) μάρμαρο

Ξεχωριστή είναι και η συνύπαρξη, στο φουαγιέ του Θεάτρου Ολύμπια, της μόνιμης έκθεσης – αφιέρωμα στη Μαρία Κάλλας με μια προθήκη που περιλαμβάνει δίσκους και προσωπικά αντικείμενα της Μαρίας Κάλλας, υπογραμμίζοντας την τεράστια ενωτική δύναμη της μουσικής.

Η είσοδος στην έκθεση θα είναι ελεύθερη για το κοινό.

πηγή  protothema